samedi 21 juin 2008

La prochaine "bombe" à surveiller c'est le PLASTIC !


Je veux parler des cartes de crédit.

C'est en effet dans ce domaine, qu'il va y avoir bientôt de nouvelles pertes colossales pour les banques, en raison des ménages américains surendettés et le retournemement de la conjoncture.

Ces dernières années la situation s'est aggravée d'autant plus que les américains considéraient leur maison comme un distributeur de billets. Pas étonnant vu la hausse de l'immobilier. Comment ? vous ne saviez pas que les prix de l'immobilier ne peuvent pas baisser.

C'était un jeu où on ne perdait jamais. Au pire il suffisait de revendre sa maison avec plus-value et rembourser ses diverses dettes (cartes de crédit inclues).

Comme vous le savez maintenant, cela ne s'est pas tout à fait passé comme cela. Et le niveau d'endettement des ménages est tout simplement ahurissant, surtout vu de la Douce France où les gens restent assez prudent (quoique c'est en train de changer très vite).

Par ailleurs, avec la crise actuel du crédit, il est maintenant beaucoup plus difficile d'en obtenir, ce qui va jouer directement sur la consommation américaine (qui se fait en grande partie à crédit)

Voici un extrait d'article qui résume bien le problème :


The easy money that led Americans to depend on credit cards to pay their bills is starting to dry up. After fostering the explosive growth of consumer debt in recent years, financial companies are reducing the credit limits on cards held by millions of Americans, often without warning.

Washington Mutual (WM) cut back the total credit lines available to its cardholders by nearly 10 percent in the first quarter of the year, according to an analysis of bank regulatory data. HSBC Holdings, Target (TGT) and Wells Fargo (WFC) each trimmed their credit card lines by about 3 percent.

Among those four lenders, that amounts to a reduction of about $15 billion in three months. Over all, the amount of available credit for the industry appears to be about flat, with the three biggest issuers — Bank of America (BAC), JPMorgan Chase (JPM) and Citigroup (C) — slightly increasing their overall credit lines. But even they are trying to rein in risky individual accounts.

“This downturn is the perfect storm where the consumer is getting squeezed from all levels,” said Michael Taiano, a credit card industry analyst at Sandler O'Neill. He projects that credit card loss rates for lenders, now around 5.7 percent, could go as high as 10 percent in next 18 months. That would be higher than the peak levels reached after the 2001 technology bust.

Meredith Whitney, an Oppenheimer banking analyst, said the impact of the recent regulatory proposals on lender profits could be so severe that she expected the industry to pull back $2 trillion in outstanding credit lines by 2010. That would be a 45 percent reduction in credit currently available to consumers. Risky borrowers would be squeezed the most.


Source: Mike Shedlock


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